Antalet trafikskador återgår till det normala efter coronaåren

Onnettomuustietoinstituutti (OTI),
7.12.2022 | Meddelande

År 2021 steg antalet trafikskador som ersatts från en trafikförsäkring jämfört med det rekordlåga antalet under coronaåret 2020, men återgick inte till samma nivå som före coronan. Däremot var antalet offer som fått en svår funktionsnedsättning det näst högsta på tio år. Flest skador skedde på parkeringsplatser och den mest skadebenägna dagen var fredag. Uppgifterna framgår av Institutet för Olycksinformations (OTI) statistik över ersatta trafikskador.

Enligt de uppgifter som försäkringsbolagen meddelat till Trafikförsäkringscentralen inträffade totalt 91 419 trafikskador år 2021. Det är en ökning med cirka 11 procent jämfört med 2020, det vill säga det första coronaåret. Antalet är fortfarande lägre än under åren före coronan, då antalet trafikskador var närmare hundratusen, eller till och med högre än det. 

– Den här statistiken över trafikskador är landets största enhetliga databas över olyckor. Materialet är sällsynt också internationellt sett. Jag känner inte till många andra länder där alla trafikförsäkringsbolag meddelar uppgifter om alla trafikskador som de ersätter till samma databas. Statistiken reagerar snabbt på olika förändringar i trafiken och därför syns till exempel nedgången i trafiken under coronatiden eller enskilda snöyror i statistiken, berättar Esa Räty som är trafiksäkerhetschef på Institutet för Olycksinformation.

Var sjätte trafikskada ledde till ersättningar som betalats ut för personskador. Totalt fick nästan 20 000 personer ersättning för personskador. Antalet personskador steg från år 2020 med cirka 5 procent, men antalet låg ändå under medeltalet för de senaste tio åren med 12 procent. Majoriteten av de som fått ersättning för personskador skadades lindrigt eller klarade sig med en kontroll av skadorna. 362 personer fick en svår funktionsnedsättning, vilket är det näst högsta antalet i det här materialet på tio år. Av de som avlidit och skadats i trafikolyckor var 22 procent under 18 år. 

– Utöver skador som ersatts från trafikförsäkringar orsakas många allvarliga skador i trafiken till exempel på grund av fall med cykel eller elsparkcykel. Som stöd för trafiksäkerhetsåtgärder är det viktigt att få en helhetsbild av de allvarligaste skadorna, påminner Kalle Parkkari, trafiksäkerhetsdirektör på Institutet för olycksinformation. 

Totalt 388 miljoner euro uppskattas ha betalats i ersättningar för trafikskador som inträffat 2021, det vill säga i genomsnitt 4 000 euro per skada. 71 procent av alla trafikskador skedde i tätorter och en femtedel i huvudstadsregionen (Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla).

Påkörning bakifrån på gator, backningsskador på parkeringsplatser 

Nästan hälften (46 %) av alla trafikskador skedde på parkeringsplatser, servicestationer, gårdar och motsvarande platser. Över hälften (54 %) av alla skador som inträffade på parkeringsplatser var backningsskador. På parkeringsplatser sker flest olyckor på fredagar och minst på söndagar. 

Inom det egentliga väg- och gatunätet skedde 41 274 trafikskador som ersatts från trafikförsäkringar. Den vanligaste skadetypen inom väg- och gatunätet var påkörningar bakifrån – 31 procent av skadefallen. Flest trafikskador skedde inom väg- och gatunätet på vintern (31 % av skadefallen) och minst på våren (20 %). På hösten inträffade 24 % av skadefallen och på sommaren 25 %.

En betydande andel av trafikskador med mopeder och motorcyklar var enskilda skadefall, som avkörning av vägen. Var tredje person som skadades svårt i trafikolyckor var moped- eller motorcykelförare.  

Spurt i trafiken kring jul och midsommar 

I genomsnitt skedde 250 skador som ersatts från trafikförsäkringar per dygn. Av veckodagarna skedde flest skador på fredagar (i genomsnitt 296 skador/dygn) och minst på söndagar (i genomsnitt 165 skador/dygn). Under totalt 26 dagar år 2021 skedde det minst 350 trafikolyckor och under 11 dagar översteg antalet skadefall 400. 

Enligt antalet räknade skadefall var den värsta dagen 2021 tisdagen den 12 januari, då 489 skador inträffade. Flest trafikskador i anslutning till semester- och helgdagar och därmed förbunden trafik inträffade på onsdagen före Kristi himmelsfärdsdag den 12.5 (365 st.), på dagen före julafton 23.12 (343 st.) och onsdagen före midsommar 23.6 (339 st.). 

Bakgrundsinformation 

På grund av olika statistikföringsgrunder skiljer sig statistiken över ersatta trafikskador från den officiella statistiken över trafikolyckor. När det gäller antalet avlidna i trafiken är statistiken över trafikskador inte lika heltäckande som den officiella statistiken över trafikolyckor. Klassificeringen av personer som fått en svår funktionsnedsättning i statistiken över trafikskador motsvarar inte heller klassificeringen i den officiella statistiken. 

Den här statistikens siffror omfattar inte skador som behandlats av Trafikförsäkringscentralen, som skador som orsakats av ett okänt, oförsäkrat eller utländskt motorfordon samt skador som orsakats av fordon som är befriade från försäkringsplikten.  

Läs sammandraget av statistiken över trafikskador som ersatts från en trafikförsäkring 2021 (pdf)

För mer information:  

Institutet för olycksinformation, trafiksäkerhetschef Esa Räty, 040 922 1365 
Institutet för olycksinformation, trafiksäkerhetsdirektör Kalle Parkkari, 050 306 9884 
fornamn.efternamn(@)oti.fi 

OTI-informationsservice, 040 450 4666, tietopalvelu(@)oti.fi 

Kommunikation, 040 450 4700 viestinta(@)vakuutuskeskus.fi  

Institutet för Olycksinformation (OTI) arbetar för att förebygga trafikolyckor i Finland. OTI samordnar verksamheten för undersökningskommissionerna för trafikolyckor och administrerar information om undersökningarna vid sidan av den övriga statistiken över trafikskador. De statistiska uppgifternas kvantitet och kvalitet är unika internationellt sett. OTI tillhandahåller viktig information med vilken man kan påverka trafiksäkerheten genom lagstiftning och praktiska åtgärder. Institutet är en separat enhet vid Trafikförsäkringscentralen.