Vakuuttamattomalla moottorikelkalla ajo voi tulla kalliiksi - ja kolarointi vielä kalliimmaksi

Liikennevakuutuskeskus (LVK),
9.11.2022 | Tiedote

Kun moottorikelkka otetaan talven tulleen käyttöön, on muistettava huolehtia lakisääteisestä liikennevakuutuksesta. Vahinkoja kannattaa ehkäistä hyvällä ennakkosuunnittelulla. Kelkkasafareiden turvallisuuden parantamiseksi safariyrittäjiä opastetaan perehdyttämään asiakkaat huolellisesti ja huomioimaan heidän taitotasonsa retken suunnittelussa.

Ennen kuin kelkalla lähtee liikkeelle edes pihatiellä, kaksi asiaa tulee hoitaa kuntoon: kelkan tulee olla rekisteröitynä liikennekäyttöön ja lakisääteisen liikennevakuutuksen on oltava voimassa. Liikennekäytöstä poistetulla ja vakuuttamattomalla ajoneuvolla ei saa ajaa edes pihalla, sillä vakuuttamisvelvollisuus ei koske pelkästään tieliikennettä.

– Moottorikelkoilla ajetaan pääsääntöisesti teiden ulkopuolella, kuten pellolla, metsässä ja jäällä. Liikennevakuutuslain mukaan nekin lasketaan liikenteeksi, eli liikennevakuutuksen on oltava voimassa aina ajettaessa. Vahinko voi tapahtua missä ajoympäristössä tahansa, ja vain voimassa oleva vakuutus korvaa vahingot, painottaa Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen.

Kun vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajamisesta jää kiinni, seuraukset voivat tulla kalliiksi. Vakuuttamattomuusmaksu on maksettava takautuvasti koko siltä ajalta, kun ajoneuvo on ollut vakuuttamaton, vaikka sillä olisi ajettu vain yhtenä päivänä. Vakuuttamattomuusmaksu voi olla moninkertainen tavalliseen vakuutusmaksuun nähden.

Jos vakuuttamattomalla moottorikelkalla tapahtuu onnettomuus, ajoneuvon omistaja ei saa korvauksia edes omista henkilövahingoistaan.

– Liikennevakuutus korvaa Suomessa myös onnettomuuden aiheuttajan henkilövahingot. Esimerkiksi työkyvyttömyyden aiheuttamat kustannukset voivat muodostua hyvinkin korkeiksi, ja vakuutuksen puuttuessa aiheuttaja jää itse ilman korvauksia, Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuu muistuttaa.

Moottorikelkoilla tapahtuu yksittäisonnettomuuksia

Onnettomuustietoinstituutin mukaan vuosina 2011–2020 moottorikelkkaonnettomuuksissa kuoli yhteensä 77 henkilöä. Suurin osa (96 %) onnettomuuksista oli yksittäisonnettomuuksia, eli kelkka esimerkiksi vajosi jäihin, törmäsi puuhun tai suistui reitiltä. Onnettomuuksista kolme tapahtui ohjatulla kelkkasafarilla.

Vuonna 2020 moottorikelkkailijat aiheuttivat 537 henkilövahinkoihin johtanutta liikennevahinkoa, jotka korvattiin liikennevakuutuksesta. Kuljettajan kokemattomuus altistaa ajovirheille ja loukkaantumisille, eikä kelkkasafarille lähtevillä ulkomaisilla turisteilla aina ole kokemusta edes lumisista olosuhteista, saati kelkan ohjaamisesta.

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) on laatinut yhteistyössä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa safariyrityksille ohjeet moottorikelkkailun turvallisuuden parantamiseksi. Ennakkosuunnittelussa on yleisen turvallisuuden lisäksi huomioitava osallistujien tausta ja taidot. Oppaassa annetaan myös ohjeita asiakkaiden perehdytykseen ennen safarille lähtöä. 

– Onnettomuuksia sattuu tyypillisesti silloin, kun letkasta jälkeen jääneet, yleensä seurueen kokemattomimmat kuskit, yrittävät saada muita kiinni. Safarin järjestäjän on tärkeää tunnistaa osallistujien kyvyt, ja ymmärtää, että yksi ja sama reitti ei ole optimaalinen kaikille. Tarjottavan palvelun tulee elää asiakkaiden tarpeiden mukaan, ja epävarmoille kuljettajille tulisi olla tarjolla myös muita osallistumisvaihtoehtoja, kuten kyyti safarioppaan vetämässä reessä, huomauttaa Tukesin ylitarkastaja Jaakko Leinonen.

Moottorikelkkayrittäjien turvallisuusopas: Näin vähennät moottorikelkkailun riskejä hyvällä valmistautumisella

Onnettomuustietoinstituutin tietopaketti: Moottorikelkkaonnettomuudet vuosina 2011–2020

Lisätietoja:

Liikennevakuutuskeskus (sähköpostit muotoa etunimi.sukunimi@vakuutuskeskus.fi)

Vakuuttamattomuusmaksut: perintäpäällikkö Vesa Korhonen, p. 040 450 4568

Liikennevahinkojen korvaukset: korvauspäällikkö Antti Tuulensuu, p. 040 450 4671

Viestintä, p. 040 450 4700

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes (sähköpostit muotoa: etunimi.sukunimi@tukes.fi)

Ylitarkastaja Jaakko Leinonen, p. 029 5052 141

Liikennevakuutuskeskus (LVK) turvaa viimekädessä liikennevahingon kärsineen oikeudet ja huolehtii lakisääteisen liikennevakuutuksen laiminlyönnin seurauksista. Lukuisia kansainvälisiä tehtäviä hoitavan keskuksen jäseniä ovat kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt Suomessa. www.lvk.fi

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi