Mitä pitää tietää, jos lähtee autolla Venäjälle?

Blogi 16.2.2018

Venäjän kuuluminen Vihreä kortti -järjestelmään helpottaa suomalaisen autoilijan matkaa naapurimaahan. Enää ei ole tarvetta ostaa rajaa ylittäessä venäläistä vakuutusta. Vihreän kortin saa kätevästi omasta vakuutusyhtiöstä. Venäjä kuuluu maihin, joihin autolla mentäessä Vihreä kortti on suomalaiselle ajoneuvolle pakollinen. Monet suomalaiset autoilevat Venäjällä, mutta entäpä sitten kun omalla kohdalla kolahtaa?

LUE: Liikennevakuuttamisen vihreä kortti -sopimukset irtisanottu Venäjän ja Valko-Venäjän kanssa (30.5.2022)

Yllättävät korvausrajat

Jos Venäjällä joutuu liikennevahinkoon, tapahtuma käsitellään Venäjän lainsäädännön mukaisesti. Tällöin on erityisesti huomioitava Venäjällä voimassa olevat korvausrajat: henkilövahingoissa 500 000 ruplaa/vahingonkärsinyt ja omaisuusvahingoissa 400 000 ruplaa/vahingonkärsinyt. Helmikuun alun valuuttakurssilla summat ovat noin 7 100 ja 5 700 euroa.

Tämän enempää vahingonkärsinyt ei voi saada korvausta liikennevakuutuksesta. Korvausrajat eroavat huomattavasti Suomessa voimassa olevista korvausrajoista, joissa esimerkiksi henkilövahinkojen korvauksille ei ole ylärajaa. Käytännössä hyvin harva autoilija tulee edes ajatelleeksi korvausrajoissa olevan eroja eri maiden välillä. Omasta vakuutusyhtiöstä voi kysyä lisäturvan saatavuutta oman vakuutusturvan parantamiseksi.

Entä jos kaupan pihassa venäläinen peruuttaa päin autoani?

Liikennevakuutuskeskus ei käsittele Venäjällä tapahtuneita liikennevahinkoja. Jos suomalainen autoilija on liikennevahingossa Venäjällä vahingonkärsineenä syyttömänä osapuolena, on hänen hoidettava itse tapauksen käsittely vastuullisen venäläisen vakuutusyhtiön kanssa. Korvauskäsittely on byrokraattisempaa kuin Suomessa.

Liikennevahingosta on ilmoitettava vastuulliseen yhtiöön saman tien ja asiapapereista vaaditaan viralliset venäjänkieliset käännökset. Nykyisin Venäjällä on mahdollista, ettei poliisi tule kolaripaikalle, mikäli kyseessä on pelkkä omaisuusvahinko. Tässä tapauksessa vahinkopaperit pitää täyttää yhdessä venäläisen osapuolen kanssa. Venäläiset käyttävät tästä prosessista nimitystä evroprotokolla.

Entä jos itse ajan venäläisen perään?

Kun suomalainen on kolaritilanteessa syyllinen osapuoli, Venäjän Vihreä kortti -toimiston valtuuttama vakuutusyhtiö hoitaa korvauskäsittelyn vastuullisen suomalaisen vakuutusyhtiön kanssa. Venäjällä vahinkoon syyllinen on velvollinen korvaamaan henkilökohtaisesti aiheuttamansa vahinko vahingonkärsineelle.

Venäjän alhaisten korvausrajojen takia syyllinen suomalainen osapuoli voi joutua maksumieheksi, jos korvauskulut ylittävät Venäjällä olevat korvausrajat. Käytännössä tämä tarkoittaa oikeudenkäyntiprosessia.

Kuinka usein kolahtaa?

Venäjän Vihreä kortti -toimiston ilmoittamien tietojen mukaan suomalaiset olivat syyllisenä osapuolena vähän yli sadassa liikennevahingossa vuonna 2016. Siitä kuinka usein suomalainen osapuoli on syyttömänä osapuolena, ei ole olemassa tarkkaa tilastoa, koska vahingonkärsineen on itse hoidettava korvausasiansa eteenpäin vientiä.

Hyvää reissua – mieluummin kolaroimatta!

Seija Väyrynen

Seija toimii Liikennevakuutuskeskuksen Venäjä-asiantuntijana