Uudempi ajoneuvokanta säästää henkiä ja vähentää vammautumisia

Blogi 18.11.2016

Liikenteessä kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä on viime vuosina hitaasti vähentynyt. Kunniaa on ihan aiheellisesti jaettu moneen suuntaan, koska liikenneturvallisuus muodostuu monen tekijän summasta.

Kaikki tunnustusta ansaitsevat eivät kuitenkaan ole kiitostaan saaneet. Yksi unohdetuista tekijöistä on autotekniikan kehitys.

Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia. Kannan uusiutuminen vähentää onnettomuuksia myös meillä, mutta tahti on hidas. Hitaasti tapahtuva kehitys jää helpolla huomiotta, eikä sitä tästä syystä älytä vauhdittaa. Turvallisuuden lisäksi ajoneuvokannalla on merkitystä myös päästöihin.

Ajoneuvotekniikalla voidaan pienentää törmäyksen riskiä mutta myös vähentää törmäyksen seurauksia dramaattisesti. Koska tekniikka on kehittynyt huimasti, ero uusien ja vanhojen autojen välillä on valtava. Ajoneuvon iästä riippuen vammautumisriski eroaa jopa kymmeniä prosentteja. Esimerkiksi autoilla, joissa ei ole ajonvakautusjärjestelmää, ajetaan kilometreihin nähden melkein nelinkertainen määrä suistumisonnettomuuksia ajonvakautuksella varustettuihin verrattuna.

Nykytilanteesta kärsivät erityisesti nuoret ja taantuvat seudut, sillä tilastojen mukaan autokanta on vanhinta kasvukeskusten ulkopuolella. Mitä yhteiskunta voisi tehdä nopeuttaakseen ajoneuvokannan uusiutumista?

Olemme hukanneet menneinä vuosina satoja miljoonia onnettomuuksien haittoina. Toivottavasti päättäjät tarttuvat kohtuukustannuksin uudistettavaan ajoneuvokantaan pikaisesti, sillä tilastot osoittavat uusien ajoneuvojen kiistattomat turvallisuushyödyt. Myös yksittäisten henkilöiden on hyvä olla tietoisia ajoneuvon iän vaikutuksesta sen turvallisuuteen.

Tapio Koisaari

Tapio työskentelee yhteyspäällikkönä Onnettomuustietoinstituutissa.