Hyppää pääsisältöön

Poliisina onnettomuustutkinnan ytimessä jokainen yksityiskohta ratkaisee

Onnettomuustietoinstituutti (OTI),
26.6.2025 | Uutiset

Kun poliisi kohtaa liikenneonnettomuuden, hän näkee usein vain yhden hetken tapahtumaketjusta. Tutkijalautakuntatyössä näkökulma laajenee. Siinä pureudutaan syihin, seurauksiin ja mahdollisuuksiin estää vastaavat onnettomuudet tulevaisuudessa.

Vanhempi konstaapeli Juho Halmelahti Hämeen poliisilaitokselta kertoo lähteneensä mukaan tutkijalautakuntatyöhön halusta vaikuttaa liikenneturvallisuuteen ja kehittyä ammatillisesti. Päätös kypsyi työkaverin suosituksesta. Helmikuussa alkanut työ Kanta-Hämeen tutkijalautakunnassa on jo ehtinyt tarjota neljä onnettomuustutkintaa. Vaikka yksikään tutkinta ei ole vielä valmistunut, kokemus on ollut silmiä avaava.

Päivätyössään Halmelahti toimii valvonta- ja hälytystoiminnassa, ja tutkijalautakuntatyö nivoutuu luontevasti osaksi arkea. Vuorotyö mahdollistaa joustavan osallistumisen tutkintaan. Käytännön kokemus onnettomuuspaikoilta tukee tutkintatyötä.

Vanhempi konstaapeli Juho Halmelahti

Yhteistyötä ja yksityiskohtien analyysiä

Poliisijäsenen tehtäviin tutkijalautakunnassa kuuluvat hälytyksiin vastaaminen, muun ryhmän kutsuminen onnettomuuspaikalle, paikkatutkinnan tekeminen, sähköisen tutkintajärjestelmän käyttäminen, taustatietojen selvittäminen sekä osallisten haastattelut.

  − Onnettomuustutkintatyö on jo nyt parantanut havainnointia ja muita tapoja löytää syitä onnettomuuden syntymiseen. Uskon, että tämä työ kehittää omaa ammattitaitoa etenkin liikenteeseen liittyvien tehtävien hoidossa, Halmelahti kertoo.

Tutkijalautakuntatyön kiinnostavuutta lisäävät laajemmat onnettomuudet, joissa tapahtumien kulun selvittäminen vaatii tarkkaa yhteistyötä ja yksityiskohtien analyysiä. Raskain puoli liittyy inhimillisiin kohtaamisiin.

  − Kiinnostavinta lautakuntatyössä on monimutkaisemmat suuret onnettomuudet, niiden paikkatutkinta ja tapahtumien kulun selvittäminen. Työn raskain puoli on yöheräämiset onnettomuuspaikoille sekä omaisten kanssa käytävät pitkät keskustelut.

Miten liikenneturvallisuutta voisi parantaa?

Liikenneturvallisuuden parantamiseksi Halmelahti nostaa esiin konkreettisia toimenpiteitä.

  − Alkoholin ja muiden päihteiden käyttö tieliikenteessä pitäisi saada loppumaan. Uusien kuljettajien sekä ikäihmisten ajokäyttäytymistä pitäisi seurata tarkemmin ja ongelmiin puuttua ajoissa.

Maamme liikenneturvallisuustyö saa kiitosta.

  − Suomessa liikenneturvallisuuskenttä on erittäin hyvällä tasolla. Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ovat pääsääntöisesti vähentyneet vuosi vuodelta. Jokainen suurempi onnettomuus tutkitaan ja tilastoidaan. Selkeisiin epäkohtiin päästään puuttumaan nopeasti jopa valtakunnallisesti.

Jos yksi muutos saisi toteutua, Halmelahti erottaisi maanteiden vastakkaiset kaistat toisistaan keskiviheriöllä, keskikaiteella tai vähintään leveällä kaksinkertaisella keskiviivalla.

− Samalla toivon, että vähintään nykyisen kaltaista liikenneturvallisuustyötä pystytään jatkamaan tulevaisuudessa. Kaikille kollegoille haluan toivottaa hyvää kesää ja antoisia onnettomuustutkintoja!  

Onnettomuustietoinstituutissa (OTI) teemme työtä ehkäistäksemme liikenneonnettomuuksia Suomessa. Koordinoimme liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoimme tutkinnasta kerättyä tietoa. Lisäksi kokoamme tilastot liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. Tarjoamme tietoa liikenneturvallisuuden kehittämiseen, tutkimukseen ja tietoon perustuvan päätöksenteon tueksi. Onnettomuustietoinstituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa.  www.oti.fi