Vuokraskuuttien liikennevakuutukset: Idea hyvä, toteutus ontuu
26.6.2025 | Blogi
Vuosi sitten säädetyssä vuokrattavien sähköpotkulautojen lakisääteisessä liikennevakuutuksessa oli hyvä ajatus – ohjataan havereista aiheutuvat kustannukset yhteiskunnalta eli käytännössä hoidosta vastaavilta hyvinvointialueilta vakuutusyhtiöihin. Toteutus on kuitenkin jäänyt puolitiehen. Mikä selvältä vaikuttavassa systeemissä oikein tökkii?
Liikennevakuutuksen perimmäinen tehtävä on suojata etenkin sivullisia vahingonkärsineitä, tässä tapauksessa siis pääasiassa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Kukin vuokrafirma vastaa oman kalustonsa vakuuttamisesta, kuten liikennevakuutuksen kohdalla yleensäkin. Kilpailutuksessa vaihtoehtoja voi etsiä Euroopan alueelta, mutta valitulla vakuutusyhtiöllä tulee olla kotipaikka ETA-alueella ja asioita hoitava korvausasiamies Suomessa.
Kuvittele onnettomuustilanne, jossa jalankulkija joutuu sähköpotkulaudan tönäisemäksi kadulla ja kaatuu. Haverissa voi mennä luita poikki tai tulla muita ruhjeita. Lisäksi rytäkässä voi pudota silmälasit tai kännykkä, joita mahdolliset sivulliset tulevat etsimään. Kuka siinä tilanteessa hoksaa kiinnittää huomiota siihen, minkä yhtiön sähköpotkulauta aiheutti vahingon?
Niissä tapauksissa, joissa vahingoittunut on laudan kuljettaja itse, on lautayhtiö luonnollisesti tiedossa. Tämä ei kuitenkaan vielä riitä, sillä terveydenhuollossa potilaalta pitäisi muiden oleellisten taustatietojen lisäksi muistaa kysyä, minkä yhtiön laudasta oli kyse. Mahtaako tämä kuulua hoitolaitoksissa vakiokysymyksiin lautailuvahingoissa? Vakuutustieto on hoitolaitoksille oleellinen, jotta ne pystyvät laskuttamaan hoitokustannuksista oikeaa tahoa.
Jos laudan vuokrannut yhtiö on tiedossa, hoidon maksanut taho voi hakea korvauksia suoraan siltä vakuutusyhtiöltä, joka on myöntänyt kyseisen lautafirman liikennevakuutukset. Vakuutusyhtiön tiedot täytyy siis etsiä lautafirman nettisivuilta. Kesäkuussa 2025 tehdyn nettiselailun perusteella voi todeta, että vakuuttamiseen ja korvauksiin liittyvät tiedot joko puuttuvat netistä kokonaan tai löytyvät vain hyvällä tuurilla ja sinnikkyydellä monen klikkaamisen jälkeen.
Haasteet ovat olleet lainsäätäjän tiedossa, ja kesäkuussa hyväksytty uusi mikroliikkumista koskeva lainsäädäntö tarjoaa työkaluja tilanteen ratkaisemiseksi. Viimeistään ensi vuoden alusta alkaen sähköpotkulautojen vuokraamiseen tulee olla kunnan myöntämä mikroliikennelupa.
Lupaehtoihin kunta voi kirjata esimerkiksi vaatimuksen siitä, että lautafirman liikennevakuutukseen ja korvaushakemukseen liittyvät ohjeet ja tiedot ovat helposti saatavilla sekä käyttösovelluksessa että yrityksen verkkosivuilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Lisäksi kunta voi edellyttää, että lautafirmat ohjeistavat asiakkaitaan ilmoittamaan vahinkotilanteessa hoitolaitokselle, minkä vuokrapotkulautayrityksen ajoneuvo oli käytössä.
Aika näyttää, onnistuvatko kunnat helpottamaan lautaonnettomuudessa vahingoittuneiden henkilöiden korvausasiointia.
Vahinkotilanteen muistilista vakuutuskorvauksia varten:
- Selvitä, minkä yhtiön potkulaudasta oli kyse. Jos vahingon aiheutti yksityisessä omistuksessa oleva sähköpotkulauta, sen ominaisuuksista riippuu, tuleeko sillä olla liikennevakuutus. Enintään 25 kg painavia ja korkeintaan 25 km/h kulkevia lautoja ei vakuuteta.
- Lakisääteinen liikennevakuutus korvaa sivullisille aiheutuneet vahingot, olipa kyse omaisuudesta tai henkilövahingosta. Vakuutuksesta maksetaan paitsi hoitokulut, myös mahdolliset ansionmenetyskorvaukset ja kuntoutuskulut.
- Vuokrasähköpotkulaudan kuljettajalle korvataan ainoastaan sairaanhoitokulut.
- Korvausta haetaan suoraan vakuutuksen myöntäneeltä yhtiöltä tai sen Suomessa toimivalta korvausedustajalta. Yhteystiedot saa sähköpotkulaudan vuokranneelta yritykseltä.
- Liikennevakuutus on ensisijainen vahinkojen korvaaja. Korvauksia ei siis välttämättä makseta muista, usein vapaaehtoisista vakuutuksista, kuten vapaa-ajan tapaturmavakuutuksesta.
Antti Tuulensuu työskentelee korvauspäällikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa.