Usein kysyttyä rekisteröinnistä vakuutusyhtiöiden palveluissa


Verkkosivuillamme lisäksi: Rekisteröinti ja vakuuttaminen
 

REKISTERÖINNIN JA VAKUUTTAMISEN YHDISTÄMINEN

Rekisteröinnin ja vakuutuksen yhdistäminen – mitä se tarkoittaa?

Lakisääteisen liikennevakuutuksen ottaminen on edellytys ajoneuvon rekisteröinnille. Vakuuttamista ja rekisteröintiä varten tarvitaan kuitenkin lähes samat tiedot, joten toimenpiteiden hoitaminen samalla sähköisellä järjestelmällä tekee ajoneuvojen rekisteröinnistä nopeampaa, helpompaa ja edullisempaa. Vakuuttamisen ja rekisteröinnin yhdistäminen tarkoittaa sitä, että molemmat toimenpiteet voi nykyään hoitaa kuntoon yhtä aikaa oman vakuutusyhtiösi sähköisessä palvelussa.

Onko rekisteröinnin ja vakuuttamisen hoitaminen mahdollista missä tahansa vakuutusyhtiössä?

Kyllä on. Kaikki yhtiöt ovat ottaneet sähköisen rekisteröinnin mahdollistavat palvelut käyttöönsä. Vakuuttamisen ja rekisteröinnin voi hoitaa kätevästi oman vakuutusyhtiön sähköisessä palvelussa.

Eikö paperista rekisteritodistusta enää tarvita?

Paperista rekisteröintitodistusta ei enää tarvita. Rekisteröintiin käytetään todistuksen sijasta tietoturvallista sähköistä varmennetta, jonka voi luoda Trafin sähköisissä palveluissa. Lue varmenteen käytöstä lisää täältä.

Sähköinen rekisteröinti ei ole kuitenkaan poistanut mahdollisuutta henkilökohtaiseen asiointiin, vaan rekisteröinnin voi yhä hoitaa myös rekisteröintejä vastaanottavassa vakuutusyhtiössä, autoliikkeissä tai katsastustoimipaikoissa paikan päällä.

Miksi vakuuttaminen ja rekisteröinti kannattaa tehdä yhdellä kertaa?

Itsepalveluna tehtävän rekisteröinnin hinta on asiakkaalle halvempi kuin henkilökohtaisen asioinnin hinta. Lisäksi uudistus vähentää kuluja myös yhteiskunnalta. Paperisesta rekisteröintitodistuksesta luopuminen tuo säästöjä ja on myös ympäristöystävällistä.

AJONEUVON MYYMINEN JA OSTAMINEN

Miten toimin, kun ostan autoliikkeestä ajoneuvon ja luovutan vanhan ajoneuvoni vaihdossa autoliikkeelle?

Luo vanhalle ajoneuvollesi varmenne Trafi.fin sähköisessä palvelussa. Tee autoliikkeen kanssa kauppakirja ajoneuvoista. Kaupan yhteydessä voit sitten luovuttaa luomasi varmenteen autoliikkeelle. Luovutuksen jälkeen kannattaa lisäksi tehdä luovutusilmoitus ajoneuvosta Trafi.fissä.

Ostan autoni aina autoliikkeestä, joka tekee minulle vakuutuksen ja rekisteröinnin, miten toimin jatkossa?

Voit toimia samoin myös jatkossa. Autoliikkeet tekevät edelleen tarvittavat vakuutukset ja rekisteröinnit. Vakuuttamisen ja rekisteröinnin yhdistäminen vaikuttaa kuluttajan näkökulmasta eniten yksityishenkilöiden väliseen autokauppaan, eikä se siten näy autoliikkeessä asioidessa.

Kun myyn ajoneuvon, miten voin varmistua, että velvollisuuteni ajoneuvoon katkeaa?

Tee ajoneuvon myynnin jälkeen luovutusilmoitus vakuutusyhtiösi sähköisessä palvelussa tai Trafi.fi-sivujen sähköisissä palveluissa. Ilmoitukseen tarvitset ostajan henkilötunnuksen tai y-tunnuksen. Mikäli sinulla ei ole ostajan henkilötunnusta tai y-tunnusta, mutta nimi ja osoite löytyvät, voit tehdä luovutusilmoituksen vakuutusyhtiösi toimipisteessä tai katsastustoimipaikalla. Velvollisuutesi katkeaa myös automaattisesti, kun ajoneuvon uusi omistaja rekisteröi omistajan vaihdon.

Tekemällä luovutusilmoituksen varmistat myös, että ajoneuvorekisteriin merkitään oikea luovutuspäivä.

 

SÄHKÖISTEN PALVELUIDEN KÄYTTÄMINEN

Voinko vakuuttaa ja rekisteröidä ajoneuvoni sähköisesti itsepalveluna ja missä?

Kyllä voit. Vakuutusyhtiöiden sähköisissä palveluissa voi hoitaa sekä vakuutuksen että rekisteröinnin. Trafi.fi-sivuilla rekisteröinnin voi tehdä sähköisesti, jos ajoneuvolle on ostettu vakuutus etukäteen. Kaikki vakuutusyhtiöt ovat ottaneet sähköisen rekisteröinnin mahdollistavat palvelut käyttöönsä.

Minulla ei ole pankkitunnuksia, onnistuuko sähköinen asiointi ilman niitä?

Kyllä onnistuu. Sekä Trafin sivuilla että useimmissa vakuutusyhtiöissä on käytössä myös muita tunnistustapoja. Pankkitunnusten lisäksi myös esimerkiksi mobiilitunnistus toimii vahvana tunnistustapana.

Varmenteen luomiseksi Trafin sivuilla tarvitset joko pankki- tai mobiilitunnukset.

Omistajanvaihdosrekisteröinnin tekemiseksi voit selvittää mitä tunnistustapoja vakuutusyhtiössäsi on käytössä. Rekisteröinnin pystyy tekemään useimmissa vakuutusyhtiöissä sähköisten palveluiden kautta.

Voit myös edelleen tehdä liikennevakuutuksen myös asioimalla henkilökohtaisesti vakuutusyhtiössäsi tai katsastustoimipaikalla.

 

VARMENNE

Mikä on varmenne ja mihin sitä tarvitsen?

Varmenne on kuusi merkkiä pitkä koodi, jonka voi luoda Trafi.fi-sivujen sähköisistä palveluista. Varmenne on voimassa luomisen jälkeen 14 vuorokautta. Jos aika ylittyy, voi käydä luomassa uuden varmenteen.

Varmennetta tarvitaan, kun ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja on myymässä tai luovuttamassa ajoneuvoa uudelle omistajalle. Myyjä luovuttaa varmenteen ostajalle, joka esittää sen rekisteröinnin yhteydessä. Ostajan kannattaa huomioida, että uusi liikennevakuutus tulee tehdä jo seitsemän päivän kuluessa vaikka varmenne rekisteröimisen tekemiseen onkin voimassa 14 päivää varmenteen luomisesta.

Voit rekisteröidä varmenteella kaikissa rekisteröintitoimipisteissä sekä vakuutusyhtiösi sähköisessä palvelussa.

Lue lisää varmenteen ominaisuuksista ja käytöstä Trafin sivuilta.

Minulla ei ole varmennetta, miten rekisteröin ja vakuutan ajoneuvoni?

Pyydä joko uusi varmenne tai rekisteröintitodistuksen II osa ajoneuvon myyjältä. Ilman jompaakumpaa et voi rekisteröidä omistajan vaihtoa. Ajoneuvon myyjällä on velvollisuus luovuttaa joko varmenne tai II osa ajoneuvon ostajalle.

Vakuutuksen tekemiseen ei tarvita varmennetta. Rekisteröinti sen sijaan onnistuu varmenteen puuttuessa ainoastaan rekisteröintitoimipaikassa rekisteriotteen ilmoitusosalla.

 

REKISTERÖINTITODISTUS

Saanko rekisteröintitodistuksen, jos rekisteröin ajoneuvon vakuutusyhtiön palvelussa?

Rekisteröintitodistusta ei enää anneta tai lähetetä automaattisesti rekisteri-ilmoituksen jälkeen, eikä todistuksen I osaa tarvitse pitää kotimaan liikenteessä mukana. Rekisteröintitodistuksen saa halutessaan Trafi.fi-sivujen sähköisistä palveluista sekä katsastustoimipaikoilta.

Voinko enää rekisteröidä paperisilla rekisteröintidokumenteilla?

Kyllä voit. Rekisteröintitodistuksella et kuitenkaan voi rekisteröidä omistajan vaihtoa itsepalvelussa (verkkopalvelussa), vaan sinun tulee käydä katsastusasemalla tai vakuutusyhtiössäsi. Vakuutuksen sen sijaan voit tehdä sähköisesti myös ilman varmennetta. Kysy lisää vakuutusyhtiöstäsi.

 

LIIKENNEKÄYTÖSTÄ POISTO TAI KÄYTTÖÖN OTTAMINEN

Missä ja miten voin ilmoittaa ajoneuvolleni liikennekäytöstä poiston tai liikennekäyttöön oton?

Liikennekäytön ja liikennekäytöstä poiston rekisteröinti kaikille ajoneuvoille on mahdollista Trafin sekä useimpien vakuutusyhtiöiden sähköisissä palveluissa. Myös katsastustoimipaikat ottavat vastaan liikennekäytöstä poisto- ja liikennekäyttöön otto -ilmoituksia. Voit poistaa liikennekäytöstä kaikki ajoneuvot ilman velvoitetta palauttaa rekisterikilvet.

Mikä on tilapäisen liikennekäytöstä poiston vaikutus vakuutusmaksuihin?

Liikennekäytöstä poiston vaikutus vakuutusmaksun suuruuteen riippuu vakuutussopimuksestasi vakuutusyhtiön kanssa. Varmista käytäntö vakuutusyhtiöstäsi.

Tarvitsenko varmenteen liikennekäytöstä poisto- tai liikennekäyttöön otto -ilmoitukseen?

Et tarvitse. Sinun tulee kuitenkin olla joko ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Liikennekäytöstä poiston ja liikennekäyttöön oton voi ilmoittaa vain ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Ilmoittaja tunnistetaan aina ilmoituksen yhteydessä ja rekisteristä tarkistetaan, että kyseessä on rekisteriin merkitty omistaja tai haltija.

27.02.2017