LVK | Lautakuntien turvallisuussuosituksissa ei oteta kantaa syyllisyyteen

Lautakuntien turvallisuussuosituksissa ei oteta kantaa syyllisyyteen

Blogi 18.1.2018

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat antavat onnettomuuden tutkittuaan suosituksia kaikille osapuolille – huolimatta siitä, ovatko nämä aiheuttaneet onnettomuuden tai olleet siinä vastapuolena. Lautakunnat eivät koskaan ota kantaa syyllisyys- ja vastuukysymyksiin vaan tarkastelevat puhtaasti, miten eri osapuolet voisivat lisätä turvallisuutta.

Esimerkiksi Ylen tuoreessa uutisessa kerrottiin traagisesta onnettomuudesta, jossa rollaattorilla liikkunut vanhus oli menehtynyt, kun auto törmäsi häneen. Uutisen mukaan lautakunta totesi, että onnettomuuden syntyyn vaikutti autoilijan huolimattomuus, sillä hän ei ollut poistanut huurretta tuulilasista. Lisäksi todettiin muun muassa, että kypärä olisi suojannut vanhusta päävammalta.

Toisinaan eri osapuolille annetut suositukset saatetaan ymmärtää väärin. Poistaako vaikkapa kypäräsuositus toisen osapuolen tehtävän huolehtia näkyvyydestä? Ei poista.

Suosituksia sekä onnettomuuksien estämiseen, että seurauksien lieventämiseen

Onnettomuuden estäminen on ensisijaisen tärkeää. Jos törmäystä ei tapahdu, ei tule vakavia seurauksiakaan. Tämän ei kuitenkaan tulisi estää lisäksi sellaisten suositusten antamista, joilla onnettomuuden seurauksia voitaisiin lieventää.

Yhtenä tavoitteena onnettomuustutkinnassa on oppia, miten onnettomuudet olisivat estettävissä. Toisaalta mietitään, miten vakavia seurauksia voi vähentää. Näin jokaisella on mahdollisuus myös jotenkin vaikuttaa omiin selviytymismahdollisuuksiin. Tämä ei kuitenkaan vähennä toisen osapuolen tehtävää huolehtia esimerkiksi näkyvyydestä.

Ihmiset tekevät virheitä. Liikennejärjestelmä (risteysten ja liittymien suunnittelu, säännöt jne.) tulisikin suunnitella sellaiseksi, etteivät inhimilliset virheet johtaisi vakaviin seurauksiin. Lautakunnat antavat myös koko liikennejärjestelmään kohdistettuja turvallisuussuosituksia, jotta päästäisiin lähemmäksi tavoitetta, jossa kenenkään ei tarvitsisi kuolla tai vakavasti loukkaantua tieliikenteessä. Vaikka viime vuoden ennakkolukujen mukaan kuolemaan johtaneita onnettomuuksia oli viime vuonna vähemmän kuin koko tutkintahistorian aikana, vähentämistavoitteita ei kuitenkaan ole saavutettu. Suunta on siis oikea, mutta työtä on jatkettava.

Kalle Parkkari
Liikenneturvallisuusjohtaja ja liikenneonnettomuuksien tutkinnan johtaja

18.01.2018