Moottoripyörien ja mopojen liikennevahinkojen määrän kasvu taittui

Tiedote 29.4.2015

Liikennevakuutuskeskus
Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta VALT

Moottoripyörien ja mopojen vahinkomäärien kasvu on taittunut. Tätä selittää osaltaan ajokorttiuudistus, joka on vähentänyt uusien ajokorttien hankkimista. Ajo-opetuksen sisällöllisten uudistusten, kuten mopokorttiin pakollisena kuuluvan käsittelykokeen, vaikutukset näkyvät todennäköisesti vasta pidemmällä aikavälillä.

Vuosina 2009–2013 tapahtui 8 930 moottoripyöräilijän loukkaantumiseen johtanutta liikennevakuutuksesta korvattua vahinkoa, joissa moottoripyöräilijä oli vahingon aiheuttaja. Näistä onnettomuuksista suurin osa oli yksittäisvahinkoja, eli liikennevahingossa ei ollut moottoripyörän lisäksi toista osallista. Vahinkotyypeistä merkittävimpiä olivat esimerkiksi kaatuminen (40 % onnettomuuksista) ja suistuminen (20 %).

Vastaavalla ajanjaksolla moottoripyöräilijät olivat henkilövahinkoon johtaneen liikennevahingon vastapuolena 1 735 kertaa. Nämä olivat tyypillisimmin tapauksia, joissa toinen osapuoli ajoi moottoripyörän eteen.

Tiedot käyvät ilmi juuri julkaistusta moottoripyöräraportista, jonka aineistona on käytetty liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimia kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia sekä lakisääteisestä liikennevakuutuksesta korvattuja vahinkoja.

Mopojen liikennevahingot ovat pitkälti samankaltaisia kuin moottoripyörien, mutta alhaisemman ajonopeuden takia mopovahinkojen seuraukset ovat yleensä lievemmät.

Moottoripyöräilijät olivat osallisena kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa kaikkiaan 119 kertaa vuosina 2009–2013 ja mopoilijat 49 kertaa. Kaikkiaan onnettomuuksissa kuoli tällä ajanjaksolla 116 moottoripyöräilijää ja 40 mopoilijaa.

Käsittelyvirheitä enemmän kuin henkilöauton kuljettajilla

Mopojen ja moottoripyörien kuljettajien nukahtamiset ja sairaskohtaukset ovat hyvin harvinaisia, mutta ajoneuvon käsittelyvirheitä on jonkin verran enemmän kuin henkilöautojen kuljettajilla.

– Aloittelevien moottoripyöräilijöiden ja mopoilijoiden kohdalla kokemattomuus näkyy erityisesti ennakointi- ja havaintovirheinä. Moottoripyörän kiihtyvyyden takia nopeuden arvioinnissa sattuu henkilöautoa herkemmin virheitä myös kokeneemmille kuljettajille. Lisäksi ylinopeustapauksissa korostuu tahallinen riskinotto. Tämä näkyy räikeimpien ylinopeuksien osuudessa, sillä 42 prosenttia onnettomuuden aiheuttaneista moottoripyöränkuljettajista ajoi ylinopeutta vähintään 30 kilometriä tunnissa, yhteyspäällikkö Tapio Koisaari Liikennevakuutuskeskuksesta kertoo.

Päihteiden osalta moottoroitujen kaksipyöräisten kuljettajat ovat aiemmin pärjänneet selvästi autonkuljettajia paremmin, mutta viime vuosina alkoholionnettomuudet ovat yleistyneet myös mopoilijoilla ja moottoripyöräilijöillä. Tarkasteluajanjaksolla 21 prosentilla onnettomuuden aiheuttaneista kuljettajista oli veressä alkoholia.

Myös tieympäristön kunto vaikuttaa. Teiden kunnon heikkeneminen näkyy autojen liikenneonnettomuuksissa suhteellisen vähän, mutta esimerkiksi tien routavahingot ja liukkaat paikkaukset ovat motoristien kannalta vaarallisia. Suojaamattomille tienkäyttäjille kaatumisen seuraukset voivat olla vakavia.

Lisätietoja:

Moottoripyörä- ja moporaportti 2009–2013
Raportin liite

Yhteyspäällikkö Tapio Koisaari
tapio.koisaari(at)vakuutuskeskus.fi
puh. 040 450 4782

Viestintä, puh. 040 450 4700

29.04.2015