Heikot jäät koituivat monen moottorikelkkailijan kohtaloksi viime vuonna

Tiedote 22.1.2015

Liikennevakuutuskeskus
Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunta VALT

Tuoreiden ennakkotietojen mukaan viime vuoden moottorikelkkaonnettomuuksista peräti kuusi seitsemästä tapahtui jäällä. Taustalla vaikutti todennäköisesti lauhasta talvesta johtunut ohut jääpeite. Onnettomuuksia tapahtui kuitenkin edellisvuotta vähemmän.

Juuri valmistunut tutkijalautakuntien aineistosta koottu moottorikelkkaraportti sisältää ennakkotiedot vuoden 2014 onnettomuuksista sekä vahvistetut tiedot vuodelta 2013.

Viime vuonna tapahtui seitsemän kuolemaan johtanutta moottorikelkkaonnettomuutta, joissa menehtyi kahdeksan henkeä. Miltei kaikki menettivät henkensä jäällä tapahtuneissa onnettomuuksissa, yleensä kelkan ajaessa sulaan tai jään pettäessä alta. Vuonna 2013 kuolinonnettomuuksista vain puolet sattui jäällä, joten viime vuosi oli tältä osin poikkeuksellinen. Lisäksi alustavan tiedon mukaan ainakin kaksi turmakuskia ajoi juopuneena.

Kehitys näyttäisi kuitenkin menevän parempaan suuntaan. Viime vuonna menehtyneitä oli kaksi edellisvuotta vähemmän: Vuonna 2013 sattui kahdeksan kuolemaan johtanutta moottorikelkkaonnettomuutta, joissa henkensä menetti 10 ihmistä.

Edellisvuonna korostuivat rattijuopumukset ja törmäykset

Vuoden 2013 kuolinonnettomuuksissa tyypillisin onnettomuus oli kelkan törmääminen esteeseen, useimmiten puuhun. Tällaisissa onnettomuuksissa menehtyi kuusi henkilöä. Kolmessa tapauksessa turmaan johti muiden syiden ohella myös kelkan kaatuminen. Lisäksi kuljettajista neljä ajoi reilusti päihtyneenä.

Tutkijalautakunnat tutkivat erityisprojektina osan loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista. Näissä onnettomuuksissa syinä olivat tyypillisesti kelkan hallinnan menetys, esteeseen törmääminen ja kaatuminen. Loukkaantuneista viisi oli ulkomaalaisia, jotka joutuivat onnettomuuteen ohjatuilla moottorikelkkailuretkillä. Kuten järjestetyillä retkillä yleensä, kuljettajat käyttivät kypärää ja ajoivat selvin päin.

Kuolinonnettomuuksissa neljällä kymmenestä menehtyneestä ei ollut kypärää.

- Onnettomuudet olivat kuitenkin niin rajuja, ettei kypärän käyttökään olisi välttämättä pelastanut heitä. Loukkaantuneista puolestaan lähes kaksi kolmasosaa käytti kypärää. Osa kallovammoista olisi todennäköisesti jäänyt lievemmiksi, jos loukkaantuneilla olisi ollut kypärä käytössä, maastoliikenteen erikoisasiantuntija Reijo Köngäs kertoo.

Vakuutusyhtiöt korvasivat liikennevakuutuksista vuonna 2013 kaikkiaan 804 moottorikelkkavahinkoa. Korvauksia maksettiin kaikkiaan 669 hengelle. Lisäksi kasko-vakuutuksista korvattiin kelkkojen omaisuusvahinkoja 757kpl.

Liikennevakuutuskeskus on juuri käynnistänyt yhdessä Trafin kanssa erillisen tutkimuksen maastoliikenneonnettomuuksista. Tutkimuksessa selvitetään aiempaa laajemmin loukkaantumiseen johtaneiden moottorikelkka- ja mönkijäonnettomuuksien määriä, syitä ja seurauksia.

Lisätietoja:

VALT moottorikelkkaraportti 2013 - 2014 

  • Maastoliikenteen erikoisasiantuntija Reijo Köngäs, p. 040 531 6763
  • Ortopedi Kari Koskinen, p. 0400 218 429
  • Viestintäpäällikkö Leena-Mari Tanskanen, Liikennevakuutuskeskus, p. 040 450 4676
23.03.2015