Moottorikelkkaturmat sattuivat viime vuonna jääalueilla

Tiedote 20.2.2017

Onnettomuustietoinstituutti (OTI)

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat vuonna 2016 kahdeksan kuolemaan johtanutta moottorikelkkaonnettomuutta. Kaikki onnettomuudet sattuivat jääalueilla. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä yhdeksän henkilöä. Heistä kahdeksan oli kuljettajia ja yksi kelkan kyydissä ollut matkustaja. Kuolemaan johtaneiden moottorikelkkaonnettomuuksien määrä on pysynyt samalla tasolla jo useamman vuoden.

Kuolemaan johtaneet kelkkailuonnettomuudet tapahtuivat viime vuonna tyypillisesti heikoilla jäillä. Viisi kelkkailijaa menehtyi hukkumalla jään petettyä kelkan alla. Pahimmillaan jään päällä saattoi olla onnettomuushetkellä kerros päivän aikana sulanutta vettä. Tämän lisäksi jäällä sattui kaksi törmäystä esteeseen, esimerkiksi luotoon. Yksi kuolema aiheutui sairaskohtauksesta johtuneesta kelkan hallinnan menetyksestä.

– Moottorikelkkaturmat sattuvat usein kuljettajalle aivan tutussa ympäristössä, kun otetaan riskejä ja lähdetään heikoille jäille joskus huonoissakin olosuhteissa. Useampi viimevuotinen onnettomuus sattui pimeällä tai räntä- tai lumisateessa, kuvailee OTIn liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen.

Neljän kelkkailijan epäillään olleen alkoholin vaikutuksen alaisena turmahetkellä. Humalassa ajettujen kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on vähentynyt pitkällä aikavälillä, mutta alkoholi on edelleen vuosittain mukana noin puolessa moottorikelkkaturmista.

Turvatekniikka ehkäisee onnettomuuksia

Tutkijalautakunnat tutkivat lisäksi yhdeksän loukkaantumiseen johtanutta moottorikelkkaonnettomuutta. Kahdeksassa tapauksessa loukkaantui kuljettaja, yhdessä kelkan kyydissä ollut matkustaja. Loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista neljä tapahtui jääalueilla. Viidessä tapauksessa moottorikelkka ajautui ulos reitiltä, useimmiten maastossa. Hallinnan menetys tapahtui yleensä kaarteessa.

– Hallinnan menetyksiä kaarteessa sattuu erityisesti kokemattomille kelkkailijoille. Vasemmalle kaartuvat mutkat ovat haastavimpia, sillä silloin moni työntää oikealla kädellä ohjaustankoa ja samalla vahingossa puristaa oikeassa kahvassa sijaitsevan kaasuvivun pohjaan. Vauhdin äkillinen kiihtyminen yleensä yllättää, eikä törmäystä esimerkiksi reitin sivussa kasvaviin puihin ehdi enää estää, Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan jäsen Eero Heikkilä kuvailee onnettomuuden syntymistä.

– Erityisesti moottorikelkkasafareilla käytettävät kelkat sisältävät nykyään jo usein uudenlaista turvatekniikkaa, jolla moottorikelkan kiihtyvyyttä ja huippunopeutta voidaan rajoittaa. Tämä ehkäisee onnettomuuksia tehokkaasti, Heikkilä jatkaa.

Luvut ovat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ilmoittamia ennakkotietoja vuodelta 2016. Tiedot on koonnut yhteen Onnettomuustietoinstituutti (OTI).

 

Kuolemaan johtaneet moottorikelkkaonnettomuudet
jakaantuivat tasaisesti ympäri maata vuonna 2016

Satakunta 1
Etelä-Savo 2
Pohjois-Karjala 1
Keski-Suomi 1
Pohjanmaa 1
Pohjois-Pohjanmaa 1
Lappi 1

Tutkitut loukkaantumiseen johtaneet onnettomuudet sattuivat Lapissa (7) ja Pohjois-Savossa (2).

 

 

Lisätietoja:

  • Liikenneturvallisuustutkija Arja Holopainen, p. 040 450 4531, arja.holopainen(@)oti.fi
  • Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan jäsen, Eero Heikkilä, p. 040 516 3834
  • Viestintä, p. 040 450 4700

 

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi

20.02.2017